Ի՞նչ ֆիլմեր են ստեղծվում այսօր, որո՞նք ենք կինոաշխարհի ձեռքբերումներն ու բացթողումները, ի՞նչ փուլում է ազգային կինոն, ի՞նչ է սպասում «Հայֆիլմ» կինոստուդիային: Այս և այլ հարցերի շուրջ է մեր զրույցը «Սուրբ ծեսերի երկիրը», «Արարատից Սիոն», «Մարիամ» ֆիլմերի հեղինակ, կինոռեժիսոր ԷԴԳԱՐ ԲԱՂԴԱՍԱՐՅԱՆԻ հետ:
-Ասում էիք, որ կինոն քանակի առումով առաջընթաց է ապրում, որակական առումով` դեգրադացիա, պատճառը դիլետանտիզմն է: Իսկ ինչո՞ւ են դիլետանտները դաշտը գրավել, ի՞նչ են անում պրոֆեսիոնալ մասնագետները:
-Դիլետանտիզմն արդեն իսկ պրոֆեսիոնալիզմի թերացում է: Չասենք` բացակայություն: Ինձ թվում է, մի քանի պատճառ կա: Թվային հեղափոխության արդյունքում կինոարտադրությունը հեշտացել է, արժեզրկվել է «պատկեր» հասկացությունը: Ես հիշում եմ, ոնց էինք լոգարանում փակվում ու լուսանկարներ երևակում, և ինչ հրաշք էր, երբ պատկերը տեսնում էինք: Այսօր հեռախոսը եթերային որակի պատկեր է նկարում: Այսինքն, ոչ մեկին պատկերով այլևս չես զարմացնի: Նույնը՝ երգարվեստի մեջ. նրանք, ովքեր սաունաներում երգում էին, ու իրենց ձայնը լավ էր հնչում, մտածեցին` իսկ ինչո՞ւ ոչ, մենք էլ հայտնվենք եթերում: Արժեզրկում կա բոլոր ասպարեզներում: Բնական է, որ մարդն ուզում է գումար վաստակել առանց ճիգ գործադրելու: Կոնկրետ կինոյի դեպքում գտնում են սպառողի` մարդկանց, ովքեր կվճարեն 1500 դրամ` հիմարություն նայելու համար: Համատարած դեգրադացիա է նկատվում ոչ միայն արտադրողների շրջանում, այլև սպառողների:
-Լավ կինոն ծախսատար է: Այս մասին միշտ խոսվում է: Բայց չե՞ք կարծում, որ սիրողական տեսախցիկով, սահմանափակ միջոցներով երբեմն ավելի հետաքրքիր, որակով ֆիլմեր են նկարահանվում, քան կլորիկ գումարներով:
-Ես նույնպես կանգնած եմ նույն խնդրի առաջ, գումարի պատճառով չեմ կարողանում ավարտել ֆիլմս: Այս հասարակարգում դա նորմալ է: Իսկ կոմերցիոն ֆիլմերը ֆինանսավորում են անհատները, ինչ-ինչ կազմակերպություններ, որոնք ինչպես ուզում, այնպես էլ տնօրինում են այդ գումարները: ՈՒրիշ բան, երբ խոսքը ազգային կինոյի կամ հայկական կինոտեսակի մասին է: «Կինո չունենք»՝ կարող են ասել նրանք, ովքեր կամ երկար ժամանակ քնած են եղել, կամ շատ են ուզում, որ այդ կինոն չունենանք: Այո, մենք չենք կարողանում մեծ գումարներ ծախսել, ինչը կինոյի համար այսօր շատ կարևոր է, բայց ավելի կարևոր են իդեաները: Ոչ միայն մեզ մոտ, ամենուր իդեայի ճգնաժամ է: Չեն հասկանում` ինչի համար են նկարահանում: Այսօրվա մարդու հետ չի կարելի խոսել 40-50-ականների կինոլեզվով: Այն ժամանակ ուրիշ աշխարհ էր, հիմա` ուրիշ: Ինֆորմացիայի հոսքն է ուրիշ, մարդու ընկալելու ունակությունը, մարդն ավելին է տեսնում, և կրկնում եմ` պատկերին սովոր է: Մի շշմելու լուսանկար կարող է յուրաքանչյուր ոք ստանալ: Արժեքները ոչ թե վերացել, այլ ձևափոխվել են, դժվար է ստեղծել կինո, որը մարդուն դահլիճ կբերի: Հայաստանի մասին չէ խոսքը, այստեղ մի անեկդոտ կարող ես նկարահանել ու մարդիկ կգան կնայեն: Ինչը շատ ցավալի է: Եվ խոսում է ճաշակի դեգրադացիայի, անառողջ, փակված հասարակություն ունենալու մասին:
-Ամերիկայում կամ ուրիշ երկրներում մի՞թե չեն ստեղծվում ցածրորակ ֆիլմեր: ՈՒրեմն, բացի նրանից, որ մեզ հրամցնում են այդ ֆիլմերը, իրենք էլ ունեն սպառող:
- Իհարկե, ունեն, բայց ամերիկյան ամենաէժանագին կոմեդիայի վրա ինչ-որ աշխատանք է տարվում, ռեսուրսներ են ծախսվում: Հայաստանում նկարահանվում է «Փոքրիկ զորավար», որի վրա գումար չի ծախսվել, նկարահանվել է կիսասիրողական տեսախցիկով, կիսասիրողական դերասաններով: ՈՒ պարզվում է, որ դա սպառող ունի, ինչը անհնար է Ամերիկայում: Կարող ենք օրինակ բերել «Паранормальные явления»-ն, որի վրա ծախսվել է չնչին գումար, բերել է մեծ եկամուտ: Բայց դրանք եզակի դեպքեր են, 10-15 տարին մեկ են պատահում և որոշակի ոճային հեղափոխություն են: Այսինքն, գիտակցված քայլեր են, ու լուրջ աշխատանք է տարվում:
-Մի առիթով ասացիք` կինոն կորցրել է իր հեղինակին: Խոսքը հեղինակայի՞ն կինոյի մասին է: Ինչպե՞ս կբացատրեք Ձեր այդ ձևակերպումը:
-Շատ պարզ, նախ և առաջ, այսօր հեղինակային կինոյում աղբն ավելի շատ է, քան կոմերցիոն կինոյում: Չկարծեք, թե ես վատ եմ վերաբերվում կոմերցիոն կինոյին: Ես վատ եմ վերաբերվում դիլետանտիզմին, երբ, ասենք, կոմեդիաներ են նկարահանում մարդիկ, ովքեր չունեն հումորի զգացում: Դա նույնն է, որ մանկաբույժն ատի երեխաներին, կամ պոտենցիալ ինքնասպանն օդանավի ղեկավար լինի: Դուք կնստե՞ք այդ օդանավը: Հեղինակը կորել է, ընդհանրապես, ստեղծագործության միջից, և իր կարևորությունն է կորել, ասես գործարանի արտադրանք լինի: Եթե հեղինակ լինի, պետք է տեսնեք նրա թե նվաճումները, թե սխալները: Հեղինակ չկա, այստեղից- այնտեղից հավաքում, խառնում են ու ստանում ինչ-որ արտադրանք, ինչը ոճային գրագողություն է: Արվեստն առհասարակ վերանում է կամ ձևափոխվում: Մենք հիմա այդ փուլում ենք, ինչ կլինի հետո` չգիտեմ: Ամեն դեպքում, անհատականության կարիք կա արվեստում: Ահա ինչն է պակասում: Անհատականությունը փոխեք հեղինակ բառով, ոչ մի տարբերություն չկա:
-Արժեքավոր ֆիլմերը նույնպես ունեն հանդիսատես: «Ոսկե ծիրան» փառատոնի, հենց թեկուզ Ձեր՝ «Արարատից Սիոն» ֆիլմի ցուցադրության ժամանակ հանդիսատեսի աննախադեպ հոսք է գրանցվում:
-Շատ հեշտ է ասել` «Արարատից Սիոնը», որը կոմերցիոն ֆիլմ չէ, կատակերգություն չէ, պահանջում է գոնե մինիմալ գիտելիքներ, կինոթատրոններում ամիսուկես անցավ լեփ-լեցուն դահլիճներում: Գուցե բացառություն էր, գուցե բախտներս բերեց: «Ոսկե ծիրան» փառատոնն էլ չափանիշ չէ. նույն մարդիկ մի դահլիճից մյուսն են գնում: Այդ մարդիկ չեն կարող կլոր տարին ապահովել լավ, ճաշակով ֆիլմի վերարտադրումը, ծախսերը, ինքնարժեքը: Հանդիսատես չունենք: Հանդիսատեսի հետ պետք է աշխատեն ռեժիսորները, կինոգետները, կինոքննադատները, լրագրողները: Կինոն զվարճանքի է վերածվել: Ընտանիքով գալիս են ադիբուդի ուտելու, դա, իհարկե, շատ լավ է, իրենց ընտանեկան կապերն ավելի են ամրապնդվում: Իրականում, պետք է լինի այլընտրանք: Որովհետև կարելի է հաճույք ստանալ նաև լուրջ արվեստի հետ շփվելով: Մարդիկ ունեն դրա կարիքը:
-Գուցե պետք է լինեն ժանրային բազմազանություն ապահովող կինոթատրոննե՞ր:
-Չեմ կարծում, կա մշակված մեխանիզմ` մուլտիպլեքս, ոչ շատ մեծ 7-8 դահլիճ, ուր յուրաքանչյուրը, ըստ իր ճաշակի, մի բան գտնում է: Հանդիսատեսը կգա թե ոչ, չեմ կարող ասել, բայց մինչև գան, գուցե կինոտեսակ չունենանք: Մեծամտություն թող չթվա, բայց երբ դրսում պետք է մի բան ներկայացվի, կատակերգություններ չեն ցուցադրում, այլ մեր ֆիլմերը: Բայց ոչ ոք մատը մատին չի խփում, որ այդ կարգի կինոն չվերանա Հայաստանում:
-Այսինքն, եթե նույնիսկ լրացվի կինոթատրոնների բացը, գուցե դատարկ դահլիճների փաստի առա՞ջ կանգնենք:
-Չի բացառվում, որպես օրինակ, երկու կոմերցիոն ֆիլմեր էին ցուցադրվում «Մոսկվա» կինոթատրոնում` Ալֆոնսո Կուարոնի «Գրավիտացիան», որն «Օսկարի» մրցանակաբաշխությունում լավագույն ռեժիսոր մրցանակին արժանացավ, և «Փոքրիկ զորավարը»: Վերջինիս բոլոր տոմսերը վերջացել էին, իսկ «Գրավիտացիայից» 3-4 տոմս էր վաճառվել: Խոսքը հեղինակային, էլիտար ֆիլմի մասին չէ, որը դիտելու համար մտածել է պետք: Ես երկու կոմերցիոն ֆիլմերի օրինակ եմ բերում, մեկը՝ որակով, մյուսը` ցածրարժեք: Հանդիսատեսը որակով ֆիլմ չի սիրում: Սա նորմալ չէ: Գուցե ռուսերենի խնդիր կա, բայց միայն դա չէ: Մի լուծում եմ տեսնում. հանդիսատեսը պետք է չգնալով «քվեարկի», բայց ուրախացած գնում է: Եթերում իրեն բթացնում են անորակ հումորով, հերիք չէ, գումար է տալիս, որ գնա կինոթատրոնում էլ նույնը նայի:
-«Նիմֆոմանուհին» ֆիլմի ցուցադրության առիթով բողոքի ալիք բարձրացավ: Այս մոտեցումն ինչպե՞ս կբացատրեք:
-Անհեթեթություն է: Դեմ դուրս եկան ազգի մասին մտածող մարդիկ, որոնք հայտնի չէ, օրվա կեսը համացանցում ինչ են որոնում, բայց հենց բարձրախոսը մոտեցնում ես, սկսում են «ճիշտ» բաներ խոսել: Ես այդ ֆիլմի երկրպագուն չեմ, բայց, կարծում եմ, յուրաքանչյուր մարդ պետք է դիտի այն, ինչ ուզում է, մանավանդ եթե ցուցադրվում է կինոթատրոնում: Այդ աղմուկը լավ գովազդ էր, ով էլ չգիտեր այդ ֆիլմի մասին, հիմա փնտրում է, որ նայի: Կարծում եմ, այն, ինչ ցուցադրվում է մեր եթերում` ֆիլմերը, հաղորդումները, պաշտոնական լուրերը, ավելի վնասակար է, ավելի մեծ հետք է թողնում երեխայի վրա, քան «Նիմֆոմանուհին», որ երեխայի համար նախատեսված չէ: Վաղը, մյուս օրն ինչ ասես կարող են արգելել այդ շղարշի տակ, ես անցել եմ այդ էտապը Խորհրդային Միությունում, երբ որոշում էին` ինչ կարդանք, ինչ չկարդանք: Երբեմն զայրանում եմ, կեսկատակ ասում եմ` ուր էր գրաքննությունը հինգ օրով հետ գար, բայց հասկանում եմ, որ դա լուծում չէ: Դրա համար գոյություն ունեն մշակութային քաղաքականություն, կինոյի մասին օրենք, մեխանիզմներ, որ պետք է կիրառվեն, եթե բարձիթողի են արված, արդյունքը սա է լինում:
-«Ոսկե ծիրան» փառատոնը մեկնարկում է մի երկրում, ուր չկա կինո: Համաշխարհային հնչողությամբ փառատոնը երբեմն քննադատվում է, ասում են` այդքան գումարով կարելի էր ֆիլմ նկարահանել: Ի՞նչ կասեք այս մասին:
-«Ոսկե ծիրանը» մեծ վակուում է լցնում, մշակութային քաղաքականության այն բացն է լրացնում, որ պետք է մեր ղեկավարությունը, մշակույթի նախարարությունն անեին: «Ոսկե ծիրանը» բացում է աչքերը մի սերնդի, որը բարձրարժեք կինո ընդհանրապես չի տեսել: Դա տարվա միակ ժամանակահատվածն է, որ ես կինոթատրոն եմ գնում: Եթե ուզում են բոլորը արտագաղթեն, թող դա էլ փակեն:
-Վերջին շրջանում դարձյալ խոսվում է «Հայֆիլմ» կինոստուդիայի առքուվաճառքի մասին: Վաճառված կինոստուդիան հիմա էլ ուզում են հետ բերել: Ինչպիսի՞ն է Ձեր մոտեցումը:
-Դրա մասին բարդ է խոսելը, ես մասնակցել եմ այդ գործընթացին, մենք հավատում էինք, որ տարածքային Հոլիվուդ է լինելու գոնե տեխնիկական հագեցվածությամբ: Որևէ պատճառ չկար չհավատալու: Կային մարդիկ, որ նախագծեր էին ներկայացնում, հետո «Գաֆեսճեանը» երևան եկավ: Մենք ոչ դեմ ենք եղել, ոչ կողմ: Դա եղել է քաղաքական որոշում, ծիծաղելի գումարով վաճառեցին: Ես ասում էի` լավ, ասենք, ամերիկացին իր կինոն այստեղ նկարահանեց, հայկական կինոն ի՞նչ է շահելու դրանից: Մտածում էի` մեխանիզմ գտնել, որ նպաստի հայ կինոյի փրկությանը: Էլ չգիտեի, որ ընդհանրապես կինո չի լինի: Տասը տարվա մեջ կարո՞ղ էր լինել գոնե «Մոսֆիլմ»: Տերերը կարող են ասել՝ ճգնաժամ էր, պատերազմ էր այս կամ այն երկրում, միշտ կարելի է պատճառներ գտել, բայց փաստն այն է, որ «Հայֆիլմն» ուղղակի գոյություն չունի: Ինչ էլ կա, բացարձակ որևէ մեկին պետք չէ: Երբ ասում են` հետ վերցնենք, ես ուղղակի չեմ հասկանում, թե ի՞նչ պետք է անեն դրա հետ: Քարերի կույտ է: Ամբողջը զրոյից պետք է սարքել, որևէ մեկը չի կարող իր ներդրած գումարը հետ բերել: Տասը տարի խաբվեցինք, ևս տասը տարի կխաբվենք:
-Իսկ եթե չվաճառեի՞նք:
-Գուցե գնայինք «Մոսֆիլմի» ճանապարհով. տարածքը մնացել է, բայց ստուդիայում աշխատում են տարբեր կազմակերպություններ: Բայց կունենայի՞նք արդյոք նման հոսք, պատկերացրեք ինչքան նկարահանումներ են լինում այնտեղ: Ո՞վ էր մեզ մոտ նկարահանելու:
-Ցեղասպանության թեմայով ֆիլմերի ստեղծման մասին վերջին շրջանում շատ է խոսվում: Դուք անդրադառնալո՞ւ եք թեմային:
-Ինձ հետաքրքրում է թեման, բայց ոչ` 100-ամյակը: Ես պոետ չեմ, որ ամեն իրադարձության համար բանաստեղծություն գրեմ, որը միջոցառման մյուս օրը կմոռացվի: Նախագիծ ունեմ, որը չեմ կարծում, թե 2015-ից հետո իր կարևորությունը կկորցնի: Իրականում նախագծերը շատ են, իրագործելու հեռանկար չկա: Ես արհեստական վակուումի մեջ եմ: Երևի մաքսիմալիստ եմ: Չեմ կարողանում համակերպվել, որ Հայաստանը պիտի դառնա մշակութային գետտո: Հակառակ դեպքում ոչ մի վայրկյան չեմ մնա այստեղ: Լծակներն այսօր այն մարդկանց ձեռքին են, որոնք, գրպանից բացի, ոչ մի բանի մասին չեն մտածում: Անձնական շահն է ամենուր գերիշխում:
Շատ արվեստագետներ գնում են այս երկրից, որովհետև իրենց պրոֆեսիոնալիզմը, իրենց կարողությունը ներդնելու տեղ չունեն:
-Բոլոր դեպքում, ինչի՞ մասին է Ձեր ֆիլմը:
-Չորս տարի է՝ աշխատում եմ, նյութեր եմ հավաքում: Հիմքում քաղաքականացված պատմություն չէ: Երբ մտածում ենք այնպիսի ֆիլմ նկարահանել, որ աշխարհն ասի` այո, ընդունում ենք Ցեղասպանությունը, նման ֆիլմն արդեն տապալվելու ճանապարհին է: Ֆիլմը պիտի հուզի մարդուն: Տվյալ դեպքում իմ պապի պատմությունն է, որ ես շատ եմ փոխել, արդեն չեմ հիշում, թե ինչն է ինքը պատմել, ինչն եմ ես հնարել: Կոչվում է «Մորս հրեշտակները»:
-Ձեր յուրաքանչյուր ֆիլմն ընկալվել է որպես մշակութային կարևոր իրադարձություն, մի՞թե դա բավական չէ, որ կանաչ լույս վառվի արվեստագետի համար: Առավել ևս, նման կարևոր առիթների դեպքում:
-Կանաչ լույս վառվում է, եթե քաղաքական թիմում ես, որևէ իշխանական օղակին մոտ ես: Պրոֆեսիոնալիզմը կարևոր չէ: Նրանք ունեն մեդիա ռեսուրսներ և կապացուցեն, որ այն, ինչ արեցին, հանճարեղ էր: Իսկ այն, ինչ նկարահանում են, սարսափելի կարող էր լինել 35 թվականի համար, որովհետև այդ ժամանակ շատ լուրջ ֆիլմեր էին նկարահանում: Իսկ մենք 21-րդ դարում ենք:
Ինչպե՞ս կարող եմ ես ընդգրկվել այդ ամենի մեջ, երբ թիմային մարդ չեմ: Ինչ-որ բան կլինի, եթե չլինի, կգնամ այնտեղ, որտեղ կարող եմ աշխատել: Ես ֆիլմ չեմ կարող չնկարահանել:
Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ